Americké lékařské organizace radí udržovat s pacienty profesionální vztah a moc do něj nezatahovat online komunikaci.
Popularita nových médií stoupá, a tak v USA, zemi, kde všechno začalo, začali přemýšlet, jak mají lékaři komunikovat na sociálních sítích.
Pozor na porušení důvěry
Rady dvou lékařských organizací – American College of Physicians a Federation of State Medical Boards – nabádají ke konzervativnímu přístupu a dají se zjednodušeně shrnout do základních doporučení: Nepřijímejte lidi, kteří jsou čistě vašimi pacienty, za své přátele na Facebooku. Pokud publikujete své nápady, ať už na blogu, Twitteru či jiné sociální síti, opravdu důkladně si předem rozmyslete, jaký text chcete vypustit do světa a zda se v něm některý pacient nepozná. Oddělte na sociálních sítích svůj profesní a soukromý profil.
Zejména mladí lékaři by si měli uvědomit, že tím, co nepromyšleně pustí do virtuálního světa o svých pacientech, si mohou velmi poškodit odbornou pověst.
Základem musí být neporušení důvěry ve vztahu mezi lékařem a pacientem, připomíná společné doporučení obou organizací.
Riziko nedorozumění i úniku informací
A pak by lékař měl mít stále na mysli, že elektronická komunikace může snadno vést k nedorozumění. Zatímco přímý rozhovor v ordinaci nebo konverzace po telefonu umožňuje okamžitou zpětnou vazbu, rady po e-mailu či prostřednictvím zpráv SMS mohou být snadno nepochopeny.
Navíc se takové informace mohou snáze dostat na veřejnost. Proto by měly být nové formy komunikace používány jen minimálně a v odůvodněných situacích.
Pokud lékaře kontaktuje některý pacient e-mailem či prostřednictvím sociálních sítí a žádá o odbornou radu, měl by jej lékař raději pozvat do ordinace nebo poslat na pohotovost, než aby mu radil na dálku.
Zdroj: Annals of Internal Medicine, 158(8):620-627
Čtěte také: Paradox: Když mají mladí lékaři kratší služby, udělají víc chyb