V USA jí využívají spíše mladší a bohatší lidé, a také více žen než mužů. Je k ní zapotřebí méně lékařů.
Léčení po telefonu případně prostřednictvím videospojení přes internet se v USA rozmáhá. Jeho analýzu připravili výzkumníci z velkého think tanku RAND Corporation.
Vybrali si největšího provozovatele telemedicíny, společnost Teladoc, která svým klientům nabízí spojení s praktickými lékaři, pediatry a internisty bez ohledu na to, zda je den, noc či víkend.
„Na řadě“ do půl hodiny
Výzkumníci analyzovali 3 701 konzultací pacientů s lékaři. Zjistili, že odborníci se s pacienty spojili v průběhu 20 až 25 minut po objednání.
Pacienti se nejčastěji radili o akutních dýchacích potížích, infekcích močového traktu, kožních problémech, a dále pak o bolestech břicha, zad a kloubů, virových infekcích, očních potížích a ušních infekcích. Lékaři stanovili diagnózu, případně poslali recept.
Uživatelé telemedicíny jsou spíše mladší lidé s menším počtem chronických onemocnění, užívají lékařských služeb méně často než starší věkové skupiny. Jsou také nadprůměrně bohatí a je mezi nimi více žen než mužů.
Více než třetina případů využití služeb společnosti Teladoc se uskutečnila o víkendech a o svátcích. Tito klienti však v jiných případech využívali i osobních návštěv lékaře nebo pohotovosti.
Dobré výsledky za míň peněz
Srovnání s obdobnou skupinou pacientů, kteří však nevyužívali telemedicínu, ukázalo, že „lékaři na telefonu“ fungují dobře. Jejich klienti potřebovali novou konzultaci z důvodu, že jim ta první telefonická rada nepomohla, méně často než ti pacienti, kteří lékaře navštěvovali osobně.
Autoři studie konstatují, že telemedicína snižuje počet lékařů, kteří jsou pro poskytování péče zapotřebí, a snižují náklady na lékařskou péči.
Bez diagnostických vyšetření
Ačkoli zkušenosti s ní se zatím jeví jako dobré, doporučují další pečlivé sledování kvality a bezpečnosti telemedicínských služeb. Upozorňují zejména na očividný fakt, že lékař u telefonu samozřejmě nemá k dispozici žádná diagnostická vyšetření.
Zdroj: Health Affairs, doi: 10.1377/hlthaff.2013.0989
Čtěte také: Z pohodlí domova vyléčíte pacienta stejně dobře jako v ordinaci