Když jsou pacienti zváni na preventivní vyšetření telefonicky, přijde jich víc, než když je pozvánka v poště, dokazuje studie.
V Česku už začaly zdravotní pojišťovny písemně zvát klienty na preventivní screeningová vyšetření zaměřená na karcinom prsu, děložního hrdla a tlustého střeva.
Zajímavý z tohoto pohledu může být experiment, který uskutečnili výzkumníci z USA.
Telefon a pošta
Oslovili pět stovek osob – příbuzných pacientů s kolorektálním karcinomem. Cílem bylo přimět tyto příbuzné, aby zašli na kolonoskopii.
Některým lidem zdravotníci poslali doporučující informace poštou, jiným telefonovali a osobně vysvětlili význam preventivního vyšetření.
Ústní pozvání dvakrát účinnější
Všichni tito lidé byli samozřejmě podstatně více motivováni než běžní adresáti pozvánek na screening. Přesto na něj nepřišli všichni.
Ve skupině, které byla kolonoskopii doporučena poštou, na ni během devíti měsíců zašlo 15,7 % lidí.
Ve skupině pozvané telefonicky, tedy „osobněji“, jich na vyšetření šlo 35,4 %, tedy více než dvakrát tolik.
Zdroj: Journal of Clinical Oncology, doi: 10.1200/JCO.2013.51.6765
Čtěte také: Test doma dokáže určit hladinu lidského papilomaviru